pondělí 26. října 2015

Řecká musaka


Miluju Řecko i s jeho úžasnou kuchyní. Vždycky, když tam přijedeme na dovolenou, vyhledávám tradiční jídla jako je pastitio,  gyros a musaku. Tyhle tři věci si musím pokaždé dát, hlavně mimo hotel. Ve vesnických domácích kuchyních to prostě chutná jinak . :-) A já na musaku dneska dostala hroznou chuť a tak se nedalo nic dělat. Musela být co nejrychleji v troubě...




Na přípravu dvou porcí budete potřebovat:

2 lilky
5 brambor střední velikosti
400g mletého masa
1 cibule
100ml červeného vína
150 - 200g drcených rajčat
špetka skořice, oregána a pepře
špetka cukru
sůl
olej

Na bešamel:

2PL másla
2PL hladké mouky
150ml mléka
100g nastrouhaného sýru ( čedar, blaťácké zlato apod. )
1 žloutek
špetka muškátového oříšku
sůl

Postup přípravy receptu:

Nejprve nakrájíme lilky na centimetrové plátky a jelikož je budeme péct později na oleji, osolíme je a necháme alespoň půl hodiny vypotit. Pokud budou vypocené, budou do sebe sát méně tuku. Poté je osušíme papírovou utěrkou.
Oškrábané brambory nakrájíme na malinko slabší plátky než lilek a uvaříme v osolené vodě do poloměkka. Slijeme je.
Lilky pozvolna opečeme na rozpáleném oleji a necháme odstát olej na papírových utěrkách.
Cibuli nakrájíme na drobné kostičky na oleji necháme zesklovatět. Přidáme mleté maso, okořeníme, osolíme a restujeme. Vařečkou se snažíme maso důkladně oddělovat, aby nám nezůstaly slepené kusy. Poté jej podlijeme vínem a necháme odpařit. Nakonec vlijeme drcená rajčata a 20 minut dusíme, dokud se skoro všechna šťáva nevsákne do masa. Já malinko přislazuji třtinovým cukrem a srazím tak kyselost rajčat. Ale nemusíte, podle vaší chuti.
Do vyšší zapékací misky nebo pekáčku budeme vrstvit vše připravené. Rozdělte všechno na poloviny. Nejprve na dno přijdou rozprostřít plátky lilků, malinko je osolte, na ně brambory a maso, na maso opět brambory, maso a končí se vrstvou lilků.
Teď připravíme bešamel, ten vždy připravujte jako poslední, velmi rychle stydnutím tuhne. Rozehřejte máslo, vsypte na něj mouku a opražte světlou jíšku, tu postupně zalévejte mlékem a důkladně rozmíchávejte hrudky dohladka. Přisypte nastrouhaný sýr a nechte zcela rozpustit. Odstavte ze zdroje tepla, vmíchejte žloutek, výrazněji osolte a okořeňte špetkou muškátového oříšku. Bešamelem zalijte celý pokrm a zakryjte alobalem. Vložte do trouby rozpálené na 200C a pečte 40 minut. Poté odkryjte alobal a nechte opéct ještě dozlatova. Před podáváním nechte malinko zchladnout, bude se lépe servírovat.






6 komentářů:

  1. Mňam.. Řeckou musaku jsem ještě nejedla :-)

    Nela z Beauty Charm

    OdpovědětVymazat
  2. Mňam...Řecko, moje láska....trvalá, milovaná....neskutečně báječné hroznové víno s peckami velkými jako datlové, úžasné muškátové víno, vinné listy s citronovou omáčkou....ach....hned bych jela zase....musaka vypadá úžasně, tak už jen pustit správnou řeckou hudbu a ....opáááááá.....Mějte se fajn. Martina ze severu

    OdpovědětVymazat
  3. Musaku jsem vařil naposledy snad před 5 lety a váš recept mě "nakopl" ... vynikající. Děkuji za recept.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ji taky dlouho nedělala, tak snad si na ní pochutnáte jako já :-)

      Vymazat
  4. Koupila jsem mleté maso... na google jsem hledala "food blog mleté maso" :) Našla jsem Vaši musaku... a teď je 22:00 a já sedím u TV a jím už třetí porci :D Je vynikající, dokonalá, mám rodinu v Řecku, ale řecké jídlo nevařím, dneškem se ale vše mění... DÍKY! :)

    OdpovědětVymazat