pátek 29. května 2015

Mátový " Mojito " sirup


Máta je skvělá bylina. Nádherně voní, působí dobře na trávení a roste na zahradě jako zběsilá :-D Takže pokud vám taky bujně roste a máte rádi její chuť a vůni, zkuste tento sirup. V zimě do čaje a v létě do osvěžujících nápojů včetně Mojita nebo Virgin Mojita a nemusíte ve skleničce mučit listy máty s cukrem a limetkou. Je to jednoduché a bez vaření, takže se v sirupu všechno zdravé zachová. Já jsem dělala rovnou z trojité dávky, ale recept je uveden na jeden litr. Můžete sirup i sterilovat při 80C cca 20 minut.


Na přípravu budete potřebovat:

100g máty včetně stvolů a případně květů
1 litr převařené, trochu zchladlé vody
700g cukru ( můžete použít krupici nebo jako já třtinový - pak bude samozřejmě barva tmavá )
1 -2 limetky
20g kyseliny citronové

Postup přípravy receptu:

Připravte si buď velké sklenice nebo nějaký větší hrnec, do kterého se všechno vejde. Samozřejmě podle toho, z kolika dávek budete připravovat. Mátu omyjte a zbavte případných starých listů a breberek :-) Vodu převařte, třeba v rychlovarné konvi, nalijte do sklenic nebo hrnce a vmíchejte cukr s kyselinou citronovou. Promíchejte, až se všechno rozpustí. Nechte trochu zchladnout, tak na 80C ( od oka ) a přidejte nať máty a na kolečka nakrájené, důkladně omyté limetky. Já citrony a limetky dávám do horké vody s lžící octa, jdou pak lépe omývat od všech chemických látek ...
A pak už jenom necháme dva dny doma louhovat. Občas můžete promíchat. Pak přecedíme přes plátýnko nebo gázu a slijeme do vymytých láhví a uzavřeme.



5 komentářů:

  1. ... a nebude se kazit? Máte s tímto receptem zkušenosti? Treperenda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem ho dělala několik let po sobě a nikdy se mi nezkazil. Je tam kyselina citronová, takže by se kazit neměla. Ale můžete pro jistotu uchovat v lednici nebo ji při 85C sterilovat 20 minut. Dělám takto " za studena " i šťávu bezinkovou a taky vydržela v pohodě :-)

      Vymazat
    2. dnes jsem to vyskoušela dělala jsem poprvé ale ještě jsem přidala meduňku protože ta chuť ještě vyladí jsem zvědavá jak to dopadne. Jinak si dělám mátový čaj s meduňkou a je super. Nechám vychladnout dám do lednice a v těchto horkách pěkně osvěží. i led do skleničky přidávám nemá to chybu.Vy jste zřejmě myslela mátu peprnou ale já to udělala z máty citrónové krásně voní po citrónech.A příště to skusím z máty čokoládové.

      Vymazat
  2. tak toto je uzasna vec.....musim si to vyskusat....

    OdpovědětVymazat
  3. také zkusím,máty mám hodně,díky za tip

    OdpovědětVymazat