středa 19. března 2014

Korejské kimči - kvašená ( fermetovaná ) národní zelenina

Korejské kimči
Základní informace o kimči http://cs.wikipedia.org/wiki/Kim%C4%8Di
Zdravotní aspekty: Kimči je bohaté na vitamin A, B1 a B2, vápník, železo a laktobacily. Americký časopis Health jej v roce 2006 zařadil mezi pětici nejzdravějších jídel na světě, a sice proto, že je bohaté na vitaminy, napomáhá trávení a snad i zastavuje rakovinné bujení. Kimči jsou připisovány účinky povzbuzující povzbuzující imunitu, například proti ptačí chřipce.

Já jsem připravila varintu podle časopisu Apetit. Snad se dostanu i k tomu, přidat několik pokrmů s jeho využitím.



Na přípravu budete potřebovat:

1,2 kg pekingského zelí nakrájeného na proužky nebo čtverce cca 5 x 5cm
40 g mořské soli
3 PL rybí omáčky
370 g jarních cibulek nakrájených na 5c kousky
50 g čerstvého zázvoru ( cca 9cm )nastrouhaného najemno - já jsem dala zázvor nakládaný
10 stroužků česneku utřeného nebo rozmačkaného
30 g jemného korejského chilli koření nebo jiného chilli koření
1,5 KL krupicového cukru 

Postup:

Ve sklenici rozpusťte ve 2 litrech převařené studené vody 30g soli. Zelí nasypte do nejméně 2,5 litrové nádoby z inertního materiálu ( sklo, porcelán , kamenina apod. ) Zalijte osolenou vodou tak aby bylo ponořené. Zatižte talířem a nechte stát při pokojové teplotě, aby začalo pomalu kvasit. Bylo psáno 12 hodin, ale nechala jsem den a půl. Mají se začít objevovat v tekutině bublinky a zelí mírně zkysne, čehož jsem docílila až za uvedenou dobu.
Zelí sceďte a nálev uchovejte. V míse smíchejte zelí, jarní cibulky, zázvor, česnek, chilli koření, cukr, rybí omáčku a zbývající sůl. 



Přeneste do vymyté sklenice a zalijte lákem až k povrchu zeleniny. Zelenina by se měla zatížit třeba sáčkem s vodou apod. Postavte do místnosti, kde teplota nepřesahuje 20C, aby zfermetovalo ( zkvasilo ). Trvá 4-6 dnů.



Po vykvašení uzavřete a uchovejte v lednici. Vydrží zde i 3 měsíce. 




Žádné komentáře:

Okomentovat